Mevlid, doğum zamanı demektir. Mevlid gecesi, Rebiul-evvel ayının 11. ve 12.
günleri arasındaki gecedir. Peygamber efendimizin doğum günü, bütün
Müslümanların bayramıdır.
Resulullah dünyaya gelince, amcası Ebu Leheb'in cariyesi Süveybe,
(Kardeşin Abdullah'ın oğlu oldu) diyerek kendisine müjde getirince, sevinmişti.
(Ona süt vermek şartıyla, seni azat ettim) demişti. Bunun için, Ebu Leheb'in,
her mevlid gecesinde, azabı biraz hafifler. Mevlid gecesi sevinen, o geceye
kıymet veren müminler pek çok sevab kazanır.
Hâfız Muhammed ibni Cezeri Şafii diyor ki: (Ebu Leheb'e rüyada
hali sorulduğunda, çok azap çekiyorum. Ancak, Resulullahın dünyaya gelişini
müjdeleyen cariyemi sevincimden azat ettiğim için, her yıl, Rebiul-evvel ayının
12. geceleri, azabım hafifliyor) dedi. Ebu Leheb gibi azgın bir kâfirin azabı
hafifleyince, O yüce Peygamberin ümmetinden olan bir mümin, Onun doğduğu gece
sevinir, malını uygun yerlere dağıtır, ziyafet verir, böylece, Peygamberine
olan sevgisini gösterirse, Allahü teâlâ onu Cennetine sokar. (M. Nasihat)
Bu geceyi nasıl ihya ederiz
Bu gece Mevlid kandilidir. Dünyadaki bütün insanlara peygamber
olarak gönderilen Muhammed aleyhisselamın, Mekke-i mükerremede doğduğu (m.571)
gecedir...
Bu gece Mevlid kandilidir. Dünyadaki bütün insanlara peygamber
olarak gönderilen Muhammed aleyhisselamın, Mekke-i mükerremede doğduğu (m.571)
gecedir... Mevlid, doğum zamanı demektir. Mevlid gecesi, Rebiulevvel
ayının 11. ve 12. günleri arasındaki gecedir. Peygamber efendimiz nübüvvetten
sonra, her yıl, bu geceye önem verirdi. Her Peygamberin ümmeti, kendi Peygamberinin
doğum gününü bayram yapmıştı. Bugün de Müslümanların bayramıdır. Neşe ve sevinç
günüdür. Mevlid gecesi, Kadir gecesinden sonra en kıymetli gecedir; hatta Kadir
gecesinden de kıymetli olduğunu bildiren âlimler vardır.
Mevlid gecelerinde toplanarak, mevlid kasidesi okumalı, tatlı
şeyler yedirip içirmeli, kaza namazları kılmalı, Kur'ân-ı kerîm okumalı, dua,
tövbe etmeli, hayır hasenat yapmalı, Müslümanları sevindirmeli, bunların
sevaplarını ölülere de göndermelidir.
İmam-ı Gazali hazretleri
buyuruyor ki:
"Ahiret yolcusunun, ibadetle ihya edilmesi kuvvetle müstehab
olan mübarek geceleri boş geçirmesi uygun değildir; çünkü bunlar hayır
mevsimleri ve kârı bol olan gecelerdir. Kazançlı mevsimleri ihmal eden tüccar,
bir kâr sağlayamadığı gibi, mübarek geceleri gafletle geçiren ahiret yolcusu da
maksada ulaşamaz..."
“BUGÜN DÜNYAYA GELDİM"
Peygamber efendimiz, pazartesi günleri oruç tutardı. Sebebini
sorduklarında, (Bugün dünyaya geldim. Şükür için oruç tutuyorum) buyurdu...
Bu gece, O doğduğu için sevinenler affedilir. Bu gecede,
Resulullah doğduğu zaman görülen hâlleri, şansları okumak, dinlemek, öğrenmek
çok sevabdır. Kendisi de anlatırdı. Eshab-ı kiram da, bir yere toplanıp
anlatırlardı. Mevlid gecelerinde Eshab-ı kirama ziyafet verir, dünyayı
teşrifindeki ve çocukluk zamanında yaşadığı hadiselerden bahsederdi. Hazret-i
Ebu Bekir de, halifeyken, Eshab-ı kiramı toplar, Resulullah efendimizin
doğumundaki olağanüstü hâlleri konuşurlardı...
İslam âlimleri Mevlid gecesine çok önem vermişlerdir. Hazret-i
Mevlana, "Mevlid okunan yerden belalar gider" buyurmuştur.
Resulullah efendimizi övmek ibadettir. Nitekim, Peygamber
efendimizi öven çeşitli mevlid kasideleri vardır. (Meşhur olan ve Türkiye'de
her zaman okunan Mevlid kasidesini Süleyman Çelebi, 15. asırda yazmıştır.)
Mevlid-i şerif okumak, Resulullah efendimizin dünyaya gelişini, miracını ve
hayatını anlatmak, Onu hatırlamak, Onu övmek demektir. Her müminin Resulullah
efendimizi çok sevmesi gerekir. Bu da zaten imanın gereğidir. Çok sevmek kâmil
mümin olmanın da alametidir.
Hadis-i şeriflerde buyuruldu
ki:
(Beni ana-baba, evlat ve herkesten daha çok sevmeyen, mümin
olamaz.)
(Bir şeyi çok seven, elbette onu çok anar.)
(Peygamberleri anmak, hatırlamak ibadettir.)
Resulullah efendimizi çok övmek, en şereflisi olduğunu
söylemek, Allahü teâlânın, sevgili Peygamberine verdiği üstünlükleri saymak ve
Ondan şefaat istemek, büyük ibadettir.
Ebu Leheb'in hafifleyen azâbı!
Resulullah efendimiz, (sallallahü aleyhi ve sellem) dünyaya
gelince, amcası Ebu Leheb'in cariyesi Süveybe;
-Kardeşin Abdullah'ın oğlu oldu, diyerek kendisine müjde
getirmişti. Ebu Leheb, bu habere çok sevinmiş ve;
-Ona süt vermek şartıyla, seni azat ettim, demişti. Bunun için,
Ebu Leheb'in, her Mevlid gecesinde, azabı hafifler. Hâfız Muhammed ibni Cezeri
Şafii hazretleri diyor ki:
"Ebu Leheb'e rüyada 'hâlin nicedir' diye sorulduğunda;
-Çok azap çekiyorum. Ancak, Muhammed'in (aleyhisselam) dünyaya
gelişini müjdeleyen cariyemi sevincimden azat ettiğim için, her yıl,
Rebiul-evvel ayının 12. geceleri, azabım hafifliyor, dedi."
Ebu Leheb gibi azgın bir kâfirin azabı hafifleyince; O yüce
Peygamberin ümmetinden olan bir mümin, Onun doğduğu gece sevinir, malını uygun
yerlere dağıtır, ziyafet verir, böylece, Peygamberine olan sevgisini
gösterirse, Allahü teala hiç ona azâb yapar mı?
Birkaç hadis-i şerif meali:
(Beni ana-baba, evlat ve herkesten daha çok sevmeyen, mümin
olamaz.) [Buhari]
(Bir şeyi çok seven, elbette onu çok anar.) [Deylemi] (Resulullahı
seven de onu çok anar.)
(Peygamberleri anmak, hatırlamak ibadettir.) [Deylemi] (Mevlid
okumak da, Resulullahı hatırlamaktır. Muteber kitaplarda, Peygamberimizin de
önem verdiği açıkça yazılı olan bu mübarek gecede, Peygamber efendimizi anmaya,
nasıl uydurma denebilir?)
Mevlid Kandili gecesi Kadir Gecesinden sonra senenin en kıymetli
gecesidir. Kadir Gecesi, bin aydan daha hayırlıdır. Bir uzunca ömre bedeldir.
Onu metheden müstakil bir sûre nazil olmuştur.
Şafii mezhebinde ise, Mevlid Kandili gecesi, Kadir Gecesinden daha
faziletlidir. Şöyle ki:
Kadir gecesini bu kadar kıymetlendiren şey, Kur'an-ı kerimin o
gecede nazil olmasıdır. Mevlid Gecesi olmasaydı, Kur'an-ı kerim nazil
olmayacaktı, dolayısı ile Kadir Gecesi de olmayacaktı...
İnsanlık tarihinin en karanlık, en sıkıntılı çağı altıncı ve
yedinci asırlardır. İnsanlık uçuruma yuvarlanan bir araba gibiydi. Onun bu
tehlikeli hâline dur diyecek, onu kurtaracak bir el de yoktu. Her geçen gün insanlık
âlemi biraz daha felakete sürükleniyordu. Bu iki asırda, insan, tamamen
unutmuş, kendini de unutmuştu. Nereden geldiğini, nereye gittiğini, akılları
hayrette bırakan kâinatın sebebini düşünmek bile istemiyordu.
Peygamberlerin sözleri çoktan unutulmuş, getirdikleri semâvi
kitaplara beşer parmağı karışmış ve ilâhi kelâm olma vasfını tamamen
kaybetmişti.
İnsanlar, kendi elleri ile yaptığı putlara tapıyor ve onlardan
medet umuyorlardı.
Yine bu iki asırda putperestliğin yanında bir kısım insanlar
taşlara, ağaçlara, yıldızlara, Ay'a, Güneş'e ve hayvanlara tapıyorlardı...
Hasılı Arap Yarımadası'nda zulümler, rezâletler, hurâfeler ayyuka
çıkmıştı. Hak, hukuk, adâlet kavramları tarihe karışmış, güçlü zayıfı eziyor,
kız çocukları diri diri toprağa gömülüyordu. Bu canavarca yapılan işlerden de
pişmanlık duyulacağına bilâkis zevk alınıyordu...
Her taraf zulmet içinde iken Yüce Rabbimiz bizlere acıyarak
âlemlere rahmet olarak sevgili Peygamberimizi bu mübarek gecede bizlere
gönderdi.
Yeryüzündeki bütün Müslümanların, bu nurlu gecenin kıymetini çok
iyi anlamaları ve değerlendirmeleri gerekir. Büyüklerimizi ziyaret etmeliyiz,
kandillerini tebrik etmeliyiz. Çocuklarımıza bu gecenin önemi anlatılmalı ve
sebeb-i hayatımız olan Peygamberimizin Aleyhisselam sevgisi aşılanmalıdır...
Onun sevgisi can simidi gibidir, tutunan kurtulur.
Sual: Mevlid okumak
bid'at midir?
CEVAP: Hayır, bid'at değil,
sevabdır. Selefî denilen kimseler, Resulullah efendimizi öven ve ondan şefaat,
yardım isteyen Müslümanlara müşrik damgasını basıyorlar. Bazıları da, bunu
açıkça söyleyemedikleri için, Mevlid'e bid'at diyorlar. Resulullah'ı övmek
bid'at olmaz. Bu övgüden ancak Allahü teâlâyı sevmeyen rahatsız olur, çünkü
Allahü teâlâ onu övmekte, mealen (Resulüm, biz seni âlemlere rahmet olarak
gönderdik) buyurmaktadır. (Enbiya 107)
Erkek kadın karışık olmadan, çalgı, müzik ve başka haram
karıştırmadan Allah rızası için mevlid veya başka benzeri kasideler okumak,
salevat-ı şerife getirmek, tatlı şeyler yedirip içirmek, hayrat ve hasenat
yapmak, böylece o gecenin şükrünü yerine getirmek müstehabdır.
(Ni'met-ül-kübrâ, Hadika, M. Nasihat)
MEVLİD KANDİLİ İÇİN ORUÇ
Sual: Mevlid Kandili için oruç
tutulur mu?
CEVAP: Evet, iyi olur. Mevlid
Kandili, Resulullah'ın doğum günüdür. Peygamber efendimiz, pazartesi günleri
niye oruç tuttuğu sorulunca, (Bugün dünyaya geldim. Şükür için oruç tutuyorum)
buyurdu. (Müslim)
Mevlid Kandili sebebiyle oruç tutmak isteyen, 2-3 veya 3-4 Ocak
günleri tutmalı.
İBADETE HARAM KARIŞTIRMAK
Sual: Mevlid-i şerifi halk
müziği yerine müziği ile mi okumalı?
CEVAP: İlahi ve mevlid okumak
ibadettir. Adına müziği” de dense, çalgının her çeşidi haramdır. İbadet etmeye,
Kur'an okumaya, namaz kılmaya, zikir çekmeye haram karıştırmak küfür olur.
Çünkü İmam-ı Gazâlî hazretleri buyuruyor ki: Resulullah'ın geldiği bir evde,
küçük zenci kızlar [cariyeler] tef çalıp şarkı söylüyorlardı. Şarkıyı bırakıp,
Resulullah'ı övmeye başladılar. Resulullah, (Onu bırakın, oyun arasında beni övmeyin!
Beni övmek [mevlid, ilahi okumak] ibadettir. Eğlence, oyun arasında ibadet caiz
değildir) buyurdu. (İhya)
İbni Âbidin hazretleri de buyuruyor ki: Tarikatçıların sallanıp
oynamalarına raks denir. Fıkıh âlimleri, (Raksı helâl sayıp, bilhassa tefle
oynayarak tegannî eden kimse kâfir olur) demişlerdir. Çalgının ve raksın haram
olduğu hususunda müctehid imamların sözbirliği vardır. Raksı helâl gören kâfir
olur. Her çalgı haramdır. (Redd-ül-muhtar)
(Çalgıya helâl diyen âlimler var, çalgılı ilahi küfür olmaz) diyen
türedilere itibar etmemeli.
Resulullah efendimiz, mevlid gecelerinde Eshab-ı kirama ziyafet
verir, dünyayı teşrifindeki ve çocukluk zamanındaki şeyleri anlatırdı. Hazret-i
Ebu Bekir de, halifeyken, Eshab-ı kiramı toplar, Resulullah efendimizin
doğumundaki olağanüstü hâlleri konuşurlardı. Bu gece, Resulullahın doğum
zamanında görülen hâlleriokumak, dinlemek, öğrenmek çok sevaptır. Bugün veya
ertesi gün oruç tutmakta mahzur yoktur. Tutmak iyi olur, sevab olur. İslam
âlimleri mevlid gecesine çok önem vermişlerdir. Hazret-i Mevlana, (Mevlid
okunan yerden belalar gider) buyurmuştur. Mevlid gecesi, Kadir gecesinden sonra
en kıymetli gecedir. Hatta Mevlid gecesi Kadir gecesinden de kıymetlidir diyen
âlimler de vardır.
El-mukni, el-miyar ve Tenvir-ül-kulub kitaplarında Mevlid
gecesinin Kadir gecesinden kıymetli olduğu bildiriliyor. (Ed-dürer-ül-mesun)
(Allah, bir kimseye söz ve yazı sanatı ihsan ederse, Resulullahı
övsün, düşmanlarını kötülesin) hadis-i şerifine uyularak, asırlardır mevlid
kitapları yazılmış ve okunmuştur. Resulullah efendimizi öven çeşitli mevlid
kasideleri vardır. Meşhur olan ve Türkiye'de her zaman okunan Mevlid kasidesini
Süleyman Çelebi, 15. asırda yazmıştır. Bunların asr-ı saadetten sonra
yazılması, bid'at olmasını gerektirmez. Çünkü Resulullahı övmek ibadettir. Her
zaman Onu övücü kasideler, yazılar yazılabilir. Onları da okumak bid'at değil, sevap
olur. Mevlid-i şerif okumak, Resulullahın dünyaya gelişini, miracını ve
hayatını anlatmak, Onu hatırlamak, Onu övmek demektir. Her müminin, imanı
gereği Resulullahı çok sevmesi gerekir. Çok sevmek kâmil müminin alametidir.
Buhari'deki hadis-i şerifte, (Beni ana baba, evlat ve herkesten daha çok
sevmeyen, mümin olamaz) buyuruldu. Mevlid okumak değil, mevlidde dine aykırı
şeyler yapmak günahtır.
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Bir şeyi çok seven, elbette onu çok anar.) [Deylemi] (Resulullahı
seven de onu çok anar.)
(Peygamberleri anmak, hatırlamak ibadettir.) [Deylemi] (Bu
ibadeti, şiir olarak söylemek daha tesirli olur. Resulullah efendimizin
şairleri, camide, Resulullahı öven ve kâfirleri kahreden şiirler okurlardı.)
Bunlardan Hassan bin Sabit hazretlerinin şiirlerini çok beğenirdi.
Resulullah sallallahü aleyhi ve sellem, mescide bu şair için bir minber
koydurdu. Hassan bin Sabit hazretleri minbere çıkar, düşmanları kötüler,
Resulullahı överdi. Resulullah efendimiz de buyurdu ki:
(Hassanın sözleri, düşmanlara ok yarasından daha tesirlidir.) [M.
Nasihat]
Vehhabiler, mezhepsizler, Resulullah efendimizi öven ve ondan
şefaat isteyen Müslümanlara müşrik damgasını basıyorlar. Bunu açıkça
söyleyemedikleri için, mevlide bid'at diyorlar. Resulullahı övmek bid'at olmaz.
Bu övgüden ancak, Allah'ı ve Resulünü sevmeyen rahatsız olur; çünkü Allahü
teâlâ Onu övmektedir. Kur'an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Biz seni âlemlere rahmet olarak gönderdik.) [Enbiya 107]
(Biz seni bütün insanlara müjdeleyici ve uyarıcı olarak
gönderdik.) [Sebe 28]
Hristiyanlar, bizden öğrendi!..
Doğum gününe önem vermeyi hristiyanlar, müslümanlardan öğrenip
almışlardır.
Mevlid okumanın kıymetli bir ibadet olduğunu bildirmek için İslam
âlimleri çeşitli dillerde kitaplar yazmışlardır. Bunlardan on tanesi,
Keşf-üz-zünunda bildirilmektedir.
İbni Hacer-i Hiytemi hazretlerinin En-Nimet-ül-kübra isimli mevlid
kitabı ile imam-ı Süyuti hazretlerinin Erreddü ala men enkere kıraetel
mevlid-in-Nebi kitabı meşhurdur.
Resulullah efendimizi çok övmek, mahlûkların en üstünde olduğunu
söylemek, Allahü teâlânın, sevgili Peygamberine verdiği üstünlükleri saymak ve
Ondan şefaat istemek, büyük ibadettir. Buna karşı koymak, koyu bir cahillik,
pek çirkin bir inattır. Resulullahı övmek, anmak lazım geldiğine delil olarak,
Ahzab suresinin (Allah ve melekleri, Nebiye salevat getiriyor, iman edenler,
siz de salevat getirin) mealindeki 56.âyet-i kerimesi yetmez mi?
İslam âlimleri buyuruyor ki:
Mevlid gecelerinde toplanarak, mevlid kasidesi okumak, tatlı
şeyler yedirip içirmek, hayrat ve hasenat yapmak, böylece, o gecenin şükrünü
yerine getirmek müstehaptır. Salihlere elbise ve benzeri hediye vermek, bu
geceye hürmet etmek olur. Bunları Allah rızası için yapmak çok sevap olur.
(İbni Battal maliki)
MEVLİD KANDİLİNDE NELER YAPILIR
Mübarek geceler, İslam dininin kıymet verdiği gecelerdir. Allahü
teâlâ, kullarına çok acıdığı için, bazı gecelere kıymet vermiş, bu gecelerdeki,
dua ve tevbeleri kabul edeceğini bildirmiştir. Kullarının çok ibadet yapması,
dua ve tevbe etmeleri için bu geceleri sebep kılmıştır. (S. Ebediyye)
İmam-ı Gazali hazretleri
buyuruyor ki:
Ahiret yolcusunun, ibadetle ihya edilmesi kuvvetle müstehab olan
mübarek geceleri boş geçirmesi uygun değildir; çünkü bunlar hayır mevsimleri ve
kârı bol olan gecelerdir. Kazançlı mevsimleri ihmal eden tüccar, bir kâr
sağlayamadığı gibi, mübarek geceleri gafletle geçiren ahiret yolcusu da maksada
ulaşamaz. (İhya)
İslam âlimleri buyuruyor ki:
Mevlid gecelerinde toplanarak, mevlid kasidesi okumak, tatlı
şeyler yedirip içirmek, hayrat ve hasenat yapmak, böylece, o gecenin şükrünü
yerine getirmek müstehaptır. Salihlere elbise ve benzeri hediye vermek, bu
geceye hürmet etmek olur. Bunları Allah rızası için yapmak çok sevap olur.
(İbni Battal maliki)
Mevlid cemiyetinde, salihleri toplayıp, salevat okumak, fakirleri
doyurmak, her zaman sevaptır. Fakat, bunlara çalgı gibi haram karıştırmak büyük
günah olur. (Allame Zahirüddin bin Cafer)
Mevlid cemiyetinde, sadaka, hediye vermek, neşe ve sevinç
göstermek, haram karıştırmadan mevlid kasidesi okutmak çok sevap olur. (Allame
Nasirüddin)
Mevlid gecesinde, Peygamber efendimiz doğduğu için sevinenlerin
günahları affedilir. Mevlid gecesinde, Resulullah'ın doğduğu zaman görülen
hâlleri okumak, dinlemek, öğrenmek çok sevabdır. Kendisi de anlatırdı. Eshab-ı
kiram da, toplanıp anlatırlardı. (S. Ebediyye)
Mevlid Kandili için oruç tutmak, iyi olur. Mevlid Kandili,
Resulullah'ın doğum günüdür. Peygamber efendimiz, pazartesi günleri niye oruç
tuttuğu sorulunca, (Bugün dünyaya geldim. Şükür için oruç tutuyorum) buyurdu.
(Müslim)Mevlid Kandili sebebiyle oruç tutmak isteyen (bu sene için) 2-3 veya
3-4 Ocak günleri tutmalı.
İlahi ve mevlid okumak ibadettir. Adına de dense, çalgının
her çeşidi haramdır. İbadet etmeye, Kur'an okumaya, namaz kılmaya, zikir
çekmeye haram karıştırmak küfür olur. Çünkü İmam-ı Gazâlî hazretleri buyuruyor
ki: Resulullah'ın geldiği bir evde, küçük zenci kızlar [cariyeler] tef çalıp
şarkı söylüyorlardı. Şarkıyı bırakıp, Resulullah'ı övmeye başladılar.
Resulullah, (Onu bırakın, oyun arasında beni övmeyin! Beni övmek [mevlid, ilahi
okumak] ibadettir. Eğlence, oyun arasında ibadet caiz değildir) buyurdu. (İhya)
İbni Âbidin hazretleri de buyuruyor ki: Tarikatçıların sallanıp
oynamalarına raks denir. Fıkıh âlimleri, (Raksı helâl sayıp, bilhassa tefle
oynayarak tegannî eden kimse kâfir olur) demişlerdir. Çalgının ve raksın haram
olduğu hususunda müctehid imamların sözbirliği vardır. Raksı helâl gören kâfir
olur. Her çalgı haramdır. (Redd-ül-muhtar)
(Çalgıya helâl diyen âlimler var, çalgılı ilahi küfür olmaz) diyen
türedilere itibar etmemeli.
MEVLİD KANDİLİ'NDE NE OLDU?
Mevlid Kandili, Peygamberimiz Hz. Muhammed (S.A.S) dünyaya teşrif ettiği gündür. Yılın ilk kandili olan Mevlid Kandili, duaların ve ibadetlerin kabul edildiği mübarek günlerdendir. Bu gecede bol bol dua edilmesi öneriliyor.